The Relationship between Parenting Patterns and Independence of Mentally Retarded Children of Elementary School Age at State Special School 1 Kota Sukabumi
DOI:
https://doi.org/10.62094/jhs.v14i1.199Keywords:
Children with Special Needs, Independence, Mental Retardation, Parenting, School-Age ChildrenAbstract
Introduction: Mental retardation is a cognitive disability characterized by below-normal intellectual functioning accompanied by adaptive functioning. This condition has an impact on a child's independence. Factors that can affect independence are parenting. The purpose of the study was to determine the relationship between parenting patterns and the independence of mentally retarded children.
Method: Correlational research with cross sectional approach. Samples of all parents with mentally retarded children in SLB Negeri 1 Sukabumi City were 27 people using total sampling. Questionnaire data collection technique. Data analysis using Fisher Exact Test.
Result: Most respondents apply democratic parenting and have independent children. The Fisher Exact Test results show a p-value of 0.025 which means there is a relationship between parenting patterns and the independence of mentally retarded children.
Conclusion: There is a relationship between parenting patterns and the independence of mentally retarded children.
Downloads

References
Adawiah, R. (2017). Dominasi Keluarga dalam Meningkatkan Prestasi Belajar pada Ranah Kognitif Afektif dan Psikomotor. Palapa: Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 33–48.
Adillah, N., & Simatupang, N. D. (2024). Komparasi Tingkat Kemandirian Anak di Sekolah Ditinjau dari Pendidikan Ibu. Tarbawi: Journal on Islamic Education, 1(2), 116–125. https://doi.org/10.24269/tarbawi.v1i2.2158.
Adpriyadi, A., & Sudarto, S. (2019). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak Usia Dini pada Subsuku Dayak Inggar Silat. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(2), 129–136. https://doi.org/https://doi.org/10.31932/ve.v10i2.538.
Apriyawanti, D., Haskas, Y., & Abrar, E. A. (2022). Gambaran Pola Asuh Orang Tua yang Bekerja pada Anak Usia 36-59 Bulan. JIMPK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa & Penelitian Keperawatan, 2(3), 309–315. https://doi.org/https://doi.org/10.35892/jimpk.v2i3.981.
Ayunda, A. R. (2023). Hubungan Dukungan Keluarga terhadap Tingkat Kemandirian Anak Retardasi Mental. Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
Cesar, N. N. F. (2020). Dukungan Keluarga Terkait Kemandirian Anak Retardasi Mental Ringan. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Wira Medika Bali.
Dewi, V. K. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Tingkat Kemandirian Anak Retardasi Mental Ringan di SDLB YPLB Banjarmasin. An-Nadaa: Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal), 4(1), 21–25. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31602/ann.v4i1.1015.
Ersila, W., Aisyah, R. D., Rofiqoh, S., & Utami, S. (2023). Studi Deskriptif Pola Asuh Orang Tua pada Anak Usia Dini di Azzamil School Pekalongan. In Prosiding University Research Colloquium, 1705–1711.
Gemellia, P. A., & Wongkaren, T. S. (2021). Pengaruh Jam Kerja Orang Tua terhadap Kognitif Anak di Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 21(1), 14–30. https://doi.org/https://doi.org/10.21002/jepi.2021.02.
Isnaini, G., & Prajayanti, E. D. (2023). Gambaran Pola Asuh Orang Tua pada Anak Usia Pra Sekolah di TK Pertiwi 03 Matesih. Indonesian Journal of Public Health, 1(3), 276–280.
Iwal, I., Elliya, R., & Pribadi, T. (2023). Dukungan Keluarga terhadap Kemandirian Anak Usia Dini dengan Retardasi Mental. Holistik Jurnal Kesehatan, 17(3), 262–268. https://doi.org/https://doi.org/10.33024/hjk.v17i3.9228.
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2018). Hasil Riset Kesehatan Dasar Tahun 2018. Jakarta.
Lesmana, S., Ramdhanie, G. G., & Mediani, H. S. (2021). Pengetahuan dan Sikap Orangtua terhadap Kemandirian Anak Retardasi Mental Ringan. Jurnal Kesehatan Bakti Tunas Husada: Jurnal Ilmu-Ilmu Keperawatan, Analis Kesehatan Dan Farmasi, 21(2), 227–238. https://doi.org/https://doi.org/10.36465/jkbth.v21i2.754.
Lestari, M. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemandirian Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84–90. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpa.v8i 1.26777.
Marbun, R., Septriana, S., & Yuliati, E. (2024). Hubungan Pola Asuh Ibu dan Status Gizi Balita di Wilayah Kerja Puskesmas Danurejan I, Yogyakarta. Journal Health & Science: Gorontalo Journal Health and Science Community, 8(2), 92–101.
Mediani, H. S., Hendrawati, S., & Fatimah, S. (2022). Kualitas Hidup Anak dengan Retardasi Mental. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2626–2641. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i 4.2086.
Merdekawati, D., & Dasuki, D. (2017). Hubungan Pengetahuan Keluarga dan Tingkat Retardasi Mental dengan Kemampuan Keluarga Merawat. Jurnal Endurance, 2(2), 186–193. https://doi.org/https://doi.org/10.22216/jen.v2i2.1 963.
Mulqiah, Z., Santi, E., & Lestari, D. R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Bahasa Anak Prasekolah (Usia 3-6 Tahun). Dunia Keperawatan: Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, 5(1), 61–67.
Nadiroh, N., & Yurianto, R. (2023). Pelayanan dan Pelatihan Kemandirian untuk Retardasi Mental Siswa SD/MI. In Prosiding Seminar Internasional Peluang Dan Tantangan Perguruan Tinggi Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0, 1(1), 139–142.
Nurdiyanti, A., & Oktarina, N. D. (2023). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemandirian pada Anak Retardasi Mental. Jurnal Keperawatan Berbudaya Sehat, 1(1), 22–28. https://doi.org/https://doi.org/10.35473/jkbs.v1i1.2158.
Pratiwi, K. E. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Anak di SD Negeri 38 Kota Parepare. Jurnal Ilmiah Manusia Dan Kesehatan, 3(1), 31–42. https://doi.org/https://doi.org/10.31850/makes.v3i1.288.
Prawestri, G., & Hartati, E. (2019). Gambaran Mengenai Status Kebersihan Gigi dan Mulut serta Kemandirian Toilet Training pada Anak Tunagrahita. Jurnal Ilmu Keperawatan Komunitas, 2(2), 7–14.
Rahmawati, R. D. (2024). Pengaruh Pola Asuh Demokratis terhadap Kecerdasan Emosional Remaja Akhir. IJBITH Indonesian Journal of Business Innovation, Technology and Humanities, 1(1), 289–301.
Romadhani, A. A., Adzhariah, S. I., & Safitri, W. (2022). Peran Orang Tua dalam Membangun Kemandirian Anak: Kemandirian Anak. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1, 91–99.
Rosmaharani, S., Rodiyah, R., Santoso, S. D., Elfina, I., & Fitri, L. N. (2023). Peningkatan UKS Terkasih (Terbaik, Kreatif, dan Bersih) dalam Peningkatan Kesehatan dan Kemandirian Anak Retardasi Mental. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 1(1), 1–5.
Rumaseb, E., Mulyani, S., & Nasrah, N. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Tingkat Kemandirian Anak Retardasi Mental Usia 10-14 Tahun dalam Melakukan Perawatan Diri di SLB Negeri Bagian B Jayapura. J Keperawatan Trop Papua, 1(2), 5–7.
Smith, K. L., Thompson, R. B., & Gray, S. R. (2020). Effective Communication and its Role in the Independence of Children with Intellectual Disabilities. Journal of Special Education, 53(4), 215–225.
Subagia, I. N. (2021). Pola Asuh Orang Tua: Faktor, Implikasi terhadap Perkembangan Karakter Anak. Bali: Nilacakra.
Sulistyawati, I. (2023). Gambaran Pola Asuh Orang Tua dalam Membantu Activity Daily Living Anak Tunagrahita. Al-Ihath Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1), 1–18.
Syaiful, Y., Fatmawati, L., & Nafisah, W. M. (2020). Faktor yang Berhubungan dengan Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah. Journals of Ners Community, 11(2), 216–227.
Tresnawan, T., Widlyasari, H., & Janatri, S. (2024). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Tingkat Kemandirian Activity Daily Living pada Anak Tunagrahita di SLB PGRI Wilayah Kerja Puskesmas Gegerbitung Kabupaten Sukabumi. Jurnal Health Society, 13(1), 79–88. https://doi.org/https://doi.org/10.62094/jhs.v13i1.141.
Utami, L. P., & Novitasari, S. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Tingkat Kemandirian Anak Retardasi Mental di SLBN 5 Kota Bengkulu. Jurnal Ners Generation, 1(1), 1–7.
Wang, Y., Zhang, W., & Zhang, Y. (2019). Impact of Protective Parenting on the Development of Independence in Children with Intellectual Disabilities. Journal of Intellectual and Developmental Disabilities, 44(1), 11–22.
Williams, J. E., Johnson, M. T., & Stevens, P. R. (2018). The Role of Parenting in Fostering Independence in Children with Developmental Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 65(3), 305–317.
Yekti, A. B., & Istaryatiningtias, I. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Peserta Didik Kelas IV. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 6(1), 12–19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nadilla Choerunnisa; Johan Budhiana, Rani Fitriani Arifin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Health Society published under the terms of a Creative Commons Attribution 4.0 International License / CC BY 4.0 This license permits anyone to copy and redistribute this material in any form or format, compose, modify, and make derivative works of this material for any purpose, including commercial purposes, so long as they include credit to the Author of the original work.
Jurnal Health Society by STIKes Sukabumi is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International